SaferGloben lausunto siviilikriisinhallintalain muutosehdotuksesta korostaa haasteita perustuslaillisuuden toteutuksessa

SaferGlobe antoi kirjallisen lausunnon siviilikriisinhallintalain muutosehdotuksesta 8.4.2021. Lausunto on kokonaisuudessaan luettavissa tästä.

Lausunnossa mainittu julkaisu kriisinhallinnan henkilöstöstä luettavissa tästä.

SaferGloben käsityksen mukaan:

1) Lakiehdotuksessa on haasteita sekä yhdenvertaisuuden että perustuslaillisuuden toteutuksessa. Näin on erityisesti taustavirattomien asiantuntijoiden kohdalla, joilta lain muutos voi viedä perustuslain 18 §:ssä turvatun oikeuden hankkia toimeentulonsa valitsemallaan työllä, ammatilla ja elinkeinolla. Tätä rajoitusta varten lain pitäisi täyttää seitsemän edellytystä, joista neljää se ei vaikuta nyt täyttävän.

2) Lakiehdotus vaikeuttaa Suomen ulkopoliittisten intressien toteuttamista kovenevassa kansainvälisessä kilpailussa vähentämällä käytettävissä olevien kokeneiden asiantuntijoiden määrää.

3) Lakiehdotus rajoittaa siviilikriisinhallinnan kehittämistä ja monimuotoisuutta.

Tältä perustalta SaferGlobe ehdottaa, että lakiehdotuksesta tehdään vaikutusarviointi taustavirattomien asiantuntijoiden näkökulmasta, sekä poistetaan taustavirattomia koskevat rajoitukset karenssiajan ja sekondeeraukseen liittyvien aikarajoitusten suhteen.